/De oudere kat
De oudere kat 2017-08-03T15:33:22+00:00

De oudere kat

Dierenkliniek Buitenmere - Almere Buiten

Vanaf wanneer is een kat een oudere kat of seniorenkat? Dit hangt al van een aantal factoren. De belangrijkste factor is het ras. Raskatten worden gemiddeld een stuk minder oud dan de huis-, tuin-, en keukenkat. Een Europese korthaar wordt gemiddeld een jaar of 16. Een Burmees wordt gemiddeld slechts 11 jaar.

Bij de raskatten is de Siamees een gunstige uitzondering: ook zij kunnen makkelijk 16 jaar worden. Een raskat is dus op een leeftijd van 9 jaar al senior en een Europese korthaar is vanaf 12 jaar senior.

Welke problemen brengt deze ouderdom met zich mee? Alhoewel nierfalen en schildklierproblemen door veel dierenartsen als eerste worden genoemd zijn in werkelijkheid artrose en vermagering door matige eetlust veel belangrijker!

Ouderdom is geen ziekte! Door preventief onderzoek kunnen een aantal sluimerende aandoeningen op tijd opgespoord worden. Van belang zijn hierbij o.a. gedragsveranderingen, gewichtsverlies, veel drinken, toegenomen of juist vermindere eetlust.

Wij bieden op de kliniek een seniorencheck aan voor oudere katten. Hierbij wordt aan de hand van een checklist en bloedonderzoek een indruk gekregen van de gezondheid van uw kat. Het belangrijkste doel van deze check: opsporen van sluimerende aandoeningen vóórdat deze problemen geven. En daardoor een langer en gezonder kattenleven.

Dierenkliniek Buitenmere - Almere BuitenEen mooi onderhoudsvoer voor katten met artrose is Hill’s JD en voor katten met nierfalen Hill’s KD. Voor katten met artrose én nierfalen is Hill’s KD + Mobilty een prima voer.

Informeer er naar bij onze balie of bestel uw voer direct.

Het einde van een kattenleven wordt besproken op de pagina over euthanasie.