Bel ons

Enting kat

Een enting is meer dan alleen een prikje!

Een enting geeft uw kat weerstand tegen ernstige ziekten. Niet elke enting hoeft jaarlijks gegeven te worden. Zo geeft de enting tegen kattenziekte en tegen rabies ruim 3 jaar bescherming, maar moet de enting tegen niesziekte jaarlijks herhaald worden.

Wat is niesziekte? Niesziekte bij de kat is een verzamelnaam van besmettelijke aandoeningen die ontstekingen geven aan de slijmvliezen van ogen, neus en bek. Kortom; een beetje te vergelijken met verkoudheid bij mensen. Niesziekte kan gevaarlijk verlopen als de kat een verminderde weerstand heeft (kittens, bejaarde katten). Katten met niesziekte ruiken hun voedsel niet meer, eten doet pijn door ontstekingen in bek en keel. De oogjes gaan dichtzitten met pus.
Niesziekte wordt veroorzaakt door o.a. herpesvirussen, calivirussen en chlamydia.

Wat is kattenziekte? Kattenziekte is een zeer besmettelijke ziekte die wordt veroorzaakt door een parvo virus. Katten krijgen waterdunne diarree en gaan meestal binnen 2 dagen dood. Gelukkig zien we het zelden, maar af en toe zijn er toch weer meldingen in Nederland.

Rabiës of hondsdolheid komt gelukkig in Nederland niet voor en een vaccinatie hiertegen is dan ook alleen nodig (zelfs verplicht) als uw kat meegaat naar het buitenland.

Welke vaccinatie uw kat nodig heeft is dus afhankelijk van een aantal factoren. Sommige pension hebben aanvulende eisen. Informeer dus op tijd welke vaccinatie uw kat nodig heeft. Wij geven hierbij graag advies.

Gezondheidscheck voor uw kat
Voorafgaand aan de enting kijken we de kat goed na. Zo checken we zijn gebit, controleren de ogen en oren. We houden het gewichtsverloop bij. Uiteraard luisteren we naar hart en longen. Bij oudere katten voelen we of de schildklier niet vergroot is.
Op deze manier krijgen we een goede indruk van de gezondheid van uw kat. Als wij afwijkingen vinden kunnen wij uiteraard advies geven voor verdere onderzoeken.

Korting
Indien u met meerdere katten tegelijk komt, krijgt u voor elke volgende kat €25,- korting. Voorwaarde is wel dat alle katten op hetzelfde adres staan ingeschreven.