Bel ons

Konijn

Enting (vaccinatie) tegen RHD type 2:

Sinds december 2015 is er een variatie op het eerder voorkomende RHD virus in nederland.
Deze variatie wordt RHD type 2 genoemd. Helaas biedt de voorheen gebruikte entstof
tegen dit nieuwe virus geen bescherming.
Sinds mei 2016 hebben we nieuwe entstof in huis. Deze hoeft maar 1x gegeven te worden
en biedt minimaal 6 maanden bescherming.

Nieuw ter preventie van vliegenmaden: Nomyasis

Wie bij konijnen denkt aan kleine beestjes kan bedrogen uitkomen. De reus van de foto hiernaast woog ruim 7kg! Of ze nu groot of klein zijn, ze krijgen bij ons allemaal de aandacht die ze verdienen.

De afgelopen jaren hebben we veel congressen en lezingen gevolgd over konijnengeneeskunde.

Wij hebben ruime ervaring met operatieve ingrepen bij konijnen (bijv. castraties en sterilisaties).

Belangrijkste aandachtspunt bij konijnen: ze zijn erg vatbaar voor maag/ darmstoornissen. Indien een konijn niet eet is het verstandig nog dezelfde dag een afspraak te maken.

Heel veel informatie over konijnen kunt U vinden op de site van het LICG (landelijk informatiecentrum gezelschapsdieren).

Konijnen zijn geen kinderspeelgoed!. Een kind van 7 jaar kan niet voor de dagelijkse verzorging opdraaien. Hieronder staan een aantal wetenswaardigheden over de gezondheid van het konijn.

• Gebit: tanden en kiezen staan perfekt op elkaar en groeien het hele leven lang door. Indien de stand niet perfekt aansluit ontstaat een probleem. De ondertanden groeien naar voren en de boventanden krullen naar binnen. Alhoewel het mogelijk is ze te knippen, is het een betere oplossing om ze te trekken! De kiezen kunnen haken vormen die in de wangen of in de tong prikken. Een konijn met gebitsproblemen eet slechter en speekselt vaak (natte kin en vieze pootjes).
  • Voeding: een tekort aan vezels (hooi) kan leiden tot gasvorming en diarree. Een teveel aan bix leidt uiteraard tot vetzucht en andere ongemakken als diarree, vachtproblemen. Een richtlijn is 20gram bix per kg lichaamsgewicht. Weeg dit maar eens; het is echt heel weinig.
  • Scheve kop: (torticollis). Kan veroorzaakt worden door hersenvliesontsteking, middenoorontsteking of herseninfarkt. Vaak wordt het veroorzaakt door E. cuniculi. Afhankelijk van de oorzaak kan een therapie worden ingesteld. Meestal kunnen konijnen hiervan goed herstellen.
  • Vacht: kaalplukken wordt vaak bij voedsters gezien tgv schijndracht. Een schilferige vacht zien we vaak bij luis. Wassen met vlooienshampoo werkt prima. Gebruik geen Frontline: dit is dodelijk voor konijnen.
  • Voortplanting: konijnen hebben natuurlijk een reputatie hoog te houden! Voedsters en rammelaars moet dus op tijd gescheiden worden. Mannetjes castreren is een relatief kleine ingreep. Voedsters steriliseren voorkomt kwaadaardige tumoren van de baarmoeder op latere leeftijd. We raden aan dit te laten doen op een leeftijd van 6 tot 12 maanden. Een bijkomend voordeel van het steriliseren van vrouwtjes is dat ze ook vaak liever worden.
  • Diarree: kan veroorzaakt worden door parasieten als wormen en coccidiose. Neem wat ontlasting mee als uw konijn diarreeklachten heeft. Een andere oorzaak kan een teveel aan bix of een tekort aan ruwvoer (hooi) zijn.