/Konijn
Konijn 2017-08-03T15:45:06+00:00

Konijn

Konijnen zijn schattige knuffelbeestjes. Ze huppelen een beetje rond en kunnen ook heerlijk stil liggen en genieten. Deze schattige knuffelbeestjes kunnen ook heel groot worden. De reus in de foto hiernaast woog ruim 7 kilogram. Welk formaat ze ook hebben, bij ons krijgen ze allemaal de aandacht die ze verdienen.

Wat belangrijk is om te weten is, is dat konijnen geen kinderspeelgoed zijn. Een kind van zeven jaar kan niet op dagelijkse basis voor de verzorging opdraaien.

Enting (vaccinatie) RHD type 2:

Een paar jaar terug in december 2015 is er een variatie gevonden op het eerder voorkomende RHD virus in Nederland. Deze variatie wordt RHD type 2 genoemd. De entstof die voorheen gebruikt werd, bracht geen bescherming meer. Sinds mei 2016 is er een nieuwe entstof in huis. Deze hoeft maar één keer gegeven te worden en biedt minimaal zes maanden bescherming.

In combinatie met de vaccinatie tegen Myxomatose kost deze vaccinatie €25,-.
Is uw konijn het afgelopen half jaar eerder gevaccineerd dan geldt deze prijs ook.
Komt u alleen voor de RHD type 2 enting dan zijn de kosten €45,-
Dierenkliniek Buitenmere - Almere Buiten

Meer aandachtspunten

Elke zomer maken we een paar keer dat een konijntjeaangetast wordt door vliegenmaden. Bescherm uw konijn hiertegen met Nomyasis.

Waar wij ruime ervaring in hebben zijn operatieve ingrepen bij konijnen. Hier gaat het onder andere om bij castraties en sterilisaties. Mannetjes castreren is een relatief kleine ingreep. Voedsters steriliseren voorkomt kwaadaardige tumoren van de baarmoeder op latere leeftijd. We raden dit aan om op een leeftijd van zes tot acht maanden te doen. Vaak worden vrouwtjes liever na een sterilisatie.

Darmen

Konijnen zijn erg vatbaar voor maag en/of  darmstoornissen. Als een konijn niet eet is het zeer verstandig om dezelfde dag nog een afspraak te maken. Diarree kan veroorzaakt worden door een tekort aan ruwvoer, hooi, of juist teveel aan bix zijn. Andere mogelijkheden zijn parasieten als wormen en coccidiose.

Gebit

In het gebit staan de tanden en kiezen perfect op elkaar. Indien de stand niet goed is ontstaat er een probleem. Ondertanden groeien naar voren en boventanden krullen naar binnen. Het is mogelijk om ze te slijpen. Verwijderen is echter een betere oplossing. Kiezen kunnen haken vormen en in de wang of tong prikken. Konijnen met gebitsproblemen eten vaak slechter en verliezen veel speeksel.

Diarree

Een tekort aan vezels, hooi, kan leiden tot gasvormingen diarree. Een teveel aan bix leidt tot vetzucht en andere ongemakken als diarree en vachtproblemen. Een richtlijn is 20 gram bix per kilogram lichaamsgewicht.

Scheve kop

Een scheve kop kan veroorzaakt worden door hersenvliesontsteking, middenoorontsteking of een herseninfact. Afhankelijk van de oorzaak kan therapie worden ingesteld. Meestal kunnen konijnen hier goed van herstellen.

Vacht

Kaalplukken wordt vaak bij voedsters gezien ten gevolge van schijndracht. In een schilferige vacht zijn vaak luizen te zien. Wassen met vlooienshampoo werkt prima. Frontline is dodelijk voor kijken. Gebruik dat niet!

Veel meer informatie over konijnen kunt u vinden op de site van het LICG (landelijk informatiecentrum gezelschapsdieren).